ZOEK     A  |   B  |   C  |   D  |   E  |   F  |   G  |   H  |   IJ  |   K  |   L  |   M  |   N  |   O  |   PQ  |   R  |   S  |   T  |   UVW  |   XYZ 

 
   

 

Maak een print van deze pagina
Deze informatie is afkomstig van HartWijzer.nl, een website samengesteld door de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie (NVVC). Van de onderstreepte onderwerpen is op HartWijzer.nl een afzonderlijke tekst te vinden.

TE WEINIG BEWEGING

Wij dragen in ons lichaam de erfenis van generaties zwoegende voorouders. Ons lichaam is niet geschikt voor een zittend bestaan. Met te weinig beweging kan het lichaam slecht omgaan: er komt te veel LDL-cholesterol in het bloed en het risico op diabetes, hoge bloeddruk en stress wordt groter. Dat zijn allemaal risicofactoren voor slagaderziekte.

No pain, no gain?

Er is veel epidemiologisch onderzoek verricht naar het verband tussen beweging en hartziekten. Mensen die weinig bewegen, worden over een langere periode – soms twintig jaar of langer – vergeleken met mensen die matig tot veel bewegen. Denkend aan onze zwoegende voorouders zou je verwachten dat het risico op een hartziekte steeds meer afneemt naarmate je meer beweegt, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Iedere dag een half uur matig bewegen is genoeg om het risico flink omlaag te brengen. Matig bewegen wil zeggen: ramen wassen, gras maaien, de trap nemen, een ommetje in de pauze op je werk – maar wel iedere dag een halfuur. Wie het systematisch aan wil pakken, zou dagelijks een halfuur in een straf tempo kunnen wandelen. Hardlopen of intensief sporten hoeft niet.

Te weinig beweging, no pain no gain is passé

LDL-Cholesterol

LDL-cholesterol is een vetstof die in het bloed voorkomt. Bij slagaderziekte hoopt LDL-cholesterol zich in de slagaderwand op. Epidemiologisch onderzoek maakt duidelijk dat beweging een gunstige invloed heeft op de manier waarop het bloed cholesterol verwerkt. Bij regelmatige beweging stijgt het gehalte aan HDL-cholesterol, de gunstige vorm van cholesterol. Daardoor kan het bloed beter cholesterol uit de vaatwand afvoeren naar de lever, die het kan afbreken.

Te weinig beweging, hart en humeur

 

Regelmatige beweging is goed voor hart en humeur.

Diabetes

Regelmatig bewegen verkleint het risico op diabetes, omdat beweging een goede stofwisseling in het bloed bevordert. Regelmatig bewegen biedt vaak ook voordelen voor mensen die al diabetes hebben. Zij kunnen vaak met minder medicijnen toe en hebben minder kans op complicaties. Diabetes is een belangrijke risicofactor voor slagaderziekte.

Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk ontstaat doordat de weerstand in de kleine slagaders toeneemt. Bij hoge bloeddruk staan de vaatwanden extra onder druk en wordt het risico op slagaderziekte groter. Door regelmatig te bewegen, train je niet alleen je kuitspieren maar ook je bloedsomloop. De kleine slagaders verwijden en vernauwen zich door spiercellen die net als de spiercellen in je kuit sterker en soepeler worden als je ze regelmatig gebruikt.

Stress

Regelmatige beweging kan helpen tegen stress. Ook stress is een risicofactor voor een hartziekte. Stress ontstaat door overprikkeling van de sympathicus, een deel van het autonome zenuwstelsel waar je geen bewuste controle over hebt en dat actief wordt als reactie op bepaalde emotionele omstandigheden. Bij een langdurige en hevige prikkeling van de sympathicus ontstaat stress. De sympathicus wordt eveneens geprikkeld door lichaamsbeweging, maar meer gelijkmatig en zonder dat dat stress tot gevolg heeft. Als je regelmatig en intensief beweegt wordt de sympathicus getraind om minder snel overbelast raken.

 

Verder lezen?

De belangrijkste onderwerpen van Hartwijzer staan rechts op een rijtje.
Zoek gedetailleerd op onderwerp via het alfabet bovenaan de pagina.

 

 

Hartwijzer: het boek
  HartWijzer: het boek

  ALLE ONDERWERPEN



  HET HART

 RISICOFACTOREN

  SYMPTOMEN

  ONDERZOEKEN

  BEELDVORMENDE
TECHNIEKEN


  BEHANDELINGEN

  ZIEKTEBEELDEN

  CARDIOLOGIE

Colofon